Marzec

 

Piątek 2. 04. 2021 r.

Temat: Wielkanocna niespodzianka

Cele główne:

− rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego,

− rozwijanie mowy.

Cele operacyjne:

Dziecko:

− opowiada historyjkę,

− mówi wyraźnie.

Przebieg zajęć

1. Masażyk relaksacyjny.

Dziecko siada za Rodzicem i powtarza tekst:

Świeci słonko, świeci,

a chmurka się skrada,

zasłoniła słonko,

będzie deszczyk padać.

Dziecko: rysuje słonko na plecach partnera, rysuje małą chmurę, rysuje dużą chmurę, uderza palcami, naśladując padający deszcz.

2.Historyjka obrazkowa Wielkanocna niespodzianka.

 Rozwiązywanie zagadek.

Zjedz mu długie ucho lub kawałek głowy,

bo pyszny jest bardzo i czekoladowy.

(zajączek z czekolady)

Na stole wielkanocnym to ona króluje,

ma lukier i rodzynki – i wszystkim smakuje.

(baba wielkanocna)

Zrobione z wydmuszek,

pięknie malowane –

w szlaczki kolorowe

albo nakrapiane.

(pisanki)

O cukrowym tym zwierzątku

każdy z nas pamięta

i wkłada go do koszyczka

w wielkanocne święta.

(baranek cukrowy)

Wśród pisanek leży,

ma żółty kubraczek.

Powiedz, co to jest.

To mały…

(kurczaczek)

Oglądanie pierwszego obrazka historyjki.

− Co robi rodzina?

− Co znajduje się na stole?

− To śniadanie świąteczne. Z okazji

jakiego święta zostało ono przygotowane?

− Klaszcząc, podzielcie rytmicznie

słowa: pisanka, baranek, owies, obrus,

koszyczek, bazie, baba, palma.

(Pi-san-ka, ba-ra-nek, o-wies, o-

-brus, ko-szy-czek, ba-zie, ba-ba,

pal-ma).

 Oglądnie drugiego obrazka historyjki.

− W jakim nastroju jest rodzina?

− Pokażcie, jakie mają miny.

− Czy na stole coś się zmieniło?

− Czy ktoś zauważył, że pękają pisanki?

Oglądanie trzeciego obrazka historyjki.

− Co robi mama? Co robi tata?

− Co robią dzieci?

− Jak wyglądają kurczątka? Ile ich jest?

− Czy naprawdę w rzeczywistości tak wyglądają kurczątka?

− Pokaż, jak poruszają się kurczątka.

− Teraz pokaż, jak poruszają się baranki.

− Czy na świątecznym, wielkanocnym stole może pojawić się zajączek? W jakiej postaci?

 Oglądanie czwartego obrazka historyjki.

− Jak zakończyła się ta historia?

Próby opowiedzenia całej historyjki.

3.Rysowanie pięciu kolorowych kurczątek.

Kartki, kredki.

4.Kury i kurczątka – ćwiczenia ortofoniczne.

  • Ćwiczenia z wykorzystaniem wiersza Krystyny Datkun-Czerniak Kurka. Dziecko dobiera sobie parę. Ilustruje tekst, wykonując proste ruchy.

Kurko, kurko,

to twoje podwórko?

To moje podwórko

i to moje piórko!

Jeśli chcesz –

to je bierz!

Jak chcesz dwa,

dam ci ja.

Dziecko za R.: dwa razy uderzają w dłonie partnera z pary, wykonują obrót wokół własnej osi, w lekkim skłonie, za ręką wskazującą kierunek obrotu, wykonują obrót w przeciwnym kierunku, trzy razy klaszczą w dłonie partnera, krzyżują ręce, przeciągają się, uderzają o uda, klaszczą w dłonie partnera, uderzają o uda.

5.Zabawa Wędrująca pisanka.

Pisanka, łyżka. Podawanie w kręgu pisanki tak, jakby była bardzo lekka… bardzo ciężka… śliska. Przenoszenie jej od startu do mety na łyżce trzymanej w wyciągniętej ręce.

 

CZWARTEK 01.04.2021.

Temat: WIELKANOCNE PRZYSMAKI

Cele główne:

• zapoznanie z tradycjami wielkanocnymi,

• zachęcanie do wypowiadania się na podany temat,

• rozwijanie sprawności manualnej.

• rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,

• reagowanie na ustalone sygnały: słowne i muzyczne.

1. Zabawa na powitanie. Dzieci powtarzają za Rodzicem rymowankę i wykonują odpowiednie ruchy.

Teraz wszyscy się witamy                       – machają ręką do siebie,

I gorąco pozdrawiamy.                             – przesyłają sobie buziaki,

Już zajęcia zacząć czas,                   – wykonują duże koło rękami,

Więc podskoczmy razem raz!                   – podskakują raz w górę.

2. W poszukiwaniu jajka – zabawa rozwijająca zmysł dotyku – określanie charakterystycznych cech jajka ugotowanego na twardo, rozpoznawanie jajka za pomocą dotyku.

Jajko ugotowane na twardo, jabłko, mandarynka, gruszka, ogórek, nieprzezroczysty worek. Rodzic pokazuje jajko ugotowane na twardo. Prosi, aby dzieci uważnie przyjrzały się mu, dotknęły go i podały cechy charakterystyczne. Następnie umieszcza w nieprzezroczystym worku np.: jabłko, mandarynkę, gruszkę, ogórek, jajko. Dzieci kolejno, bez kontroli wzroku, wkładają rękę do worka i odnajdują w nim jajko. Wymieniają cechę jajka, która pozwoliła im odróżnić je od innych rzeczy umieszczonych w worku.

3. Potrawy wielkanocne – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej „Wielkanocne pyszności”.

W przedszkolu na każdym kroku widać było zbliżającą się Wielkanoc. W wazonach stały bazie, a obok – koszyczki z jajkami. Wszystkie zawieszone dekoracje też przypominały o świętach. Słońce każdego kolejnego dnia coraz mocniej świeciło. Ada, podobnie jak inne dzieci z jej grupy, nie mogła doczekać się świąt. Pani opowiadała o tradycjach wielkanocnych.

– A może zrobimy sobie mazurka? I jeszcze babkę i szynkę. Nie może też zabraknąć chleba i jajek!

– Ale jak my to wszystko sami zrobimy? – dopytywał Kamil. – To naprawdę dużo pracy. Widziałem, jak babcia piekła ciasto.

Pani tajemniczo uśmiechnęła się do dzieci. – Tak naprawdę zrobimy dziś te wszystkie smakołyki, ale one nie będą nadawały się do jedzenia. Wykonamy je z masy solnej, potem wypieczemy i pomalujemy. A na koniec urządzimy kącik wielkanocny.

– Ale fajny pomysł – zawołał Kamil.

Ada zrobiła wielką babę wielkanocną, a Kamil – szyneczkę. Inne dzieci też starały się jak mogły. Po pomalowaniu i ułożeniu na stoliczku wszystkie „smakołyki” wyglądały jak prawdziwe, zwłaszcza baba z lukrem.

Po podwieczorku do sali średniaków przyszły w odwiedziny starszaki.

– Ale macie tu pyszniutkie pyszności! – oblizując się, zawołał Maciek i wyciągnął rękę po babę. W ostatniej chwili przed zjedzeniem powstrzymał go Olek.

– Dlaczego nie mogę się poczęstować? Trzeba jeść szybko, póki świeże. Potem już nie będą takie dobre.

– Maciek, przyjrzyj się uważniej tym smakołykom. Przecież one są z masy solnej. Jeszcze mógłbyś sobie przez nie połamać zęby. Najlepiej poczekaj na prawdziwy wielkanocny stół i prawdziwe pyszności.

Maciek przytaknął głową, ale i tak ukradkiem – kiedy nikt nie patrzył – powąchał babkę. Skrzywił się, zawiedziony, i rad nierad postanowił jednak poczekać na święta.

 4. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.  R. zadaje pytania:

− Z czego dzieci wykonały pyszności do koszyka wielkanocnego?

− Dlaczego Olek powstrzymał Maćka przed skosztowaniem babki z kącika wielkanocnego?

− O jakich tradycjach wielkanocnych była mowa w opowiadaniu?

− Jakie smakołyki z wielkanocnego stołu lubicie najbardziej?

5. Przysmaki wielkanocne – zajęcia plastyczne.

Wprowadzenie do tematu. R, nawiązując do wcześniej wysłuchanego opowiadania, pyta: Jakie smakołyki zrobiły dzieci z masy solnej w przedszkolu Olka i Ady? Jakie jeszcze inne smakołyki mogą się znaleźć na wielkanocnym stole? Gdzie dzieci z grupy Ady umieściły ulepione przez siebie smakołyki?

Przepis na masę solną: 

1 szklanka mąki

1 szklanka soli

1/2 szklanki wody

( Wsyp mąkę i sól do miski i wymieszaj, powoli dolewaj wodę, jednocześnie wyrabiaj ciasto, aż uzyskasz gładką konsystencję. Masa solna jest gotowa, możesz teraz robić z niej różne cudeńka. Jeżeli chcesz zabarwić masę , najlepiej dodać naturalne składniki: cacao, cynamon, kurkumę, paprykę itd. Jeśli doklejasz do siebie oddzielne elementy, posmaruj je odrobiną wody).

Podczas pracy plastycznej można  słuchać piosenki pt: „Wielkanocny poranek” (sł. i muz. Agnieszka Galica, muz. Tadeusz Pabisiak). 

I. W wielkanocny poranek

dzwoni dzwonkiem baranek.

Dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń,

dzwoni dzwonkiem baranek.

Ref.: Wielkanocne kotki, robiąc miny słodkie,

już wyjrzały z pączka, siedzą na gałązkach.

Kiedy będzie Wielkanoc,

wierzbę pytają. (bis)

II. A kurczątka z zającem

podskakują na łące.

Hop, hop, hop, hop, hop, hop,

podskakują na łące.

Ref.: Wielkanocne kotki…

Lepienie z masy solnej smakołyków wielkanocnych. Dzieci lepią samodzielnie z masy solnej wielkanocne przysmaki. Podają ich nazwy. Układają swoje prace na tacy i umieszczają w umówionym miejscu, aby wyschły. (Po wyschnięciu pomalują je na odpowiednie kolory).

6. Spacer do parku lub plac zabawZabawy dowolne dzieci.

7. Malowanie farbami smakołyków wielkanocnych ulepionych z masy solnej. (Smakołyki wielkanocne wykonane przez dzieci z masy solnej, farby, pędzle)

Rodzic zachęca dzieci do pomalowania ulepionych wcześniej z masy solnej „smakołyków wielkanocnych” na odpowiednie kolory. Wspólnie z dziećmi ustalenie, jak w rzeczywistości one wyglądają. Jeśli zajdzie potrzeba, należy pokazać zdjęcia lub obrazki. Pomalowane smakołyki dzieci umieszczają ponownie na tacy w kąciku wielkanocnym.

 8. Zabawa na pożegnanie. Dzieci powtarzają za Rodzicem rymowankę i wykonują odpowiednie ruchy.

Teraz wszyscy się żegnamy                     – machają ręką do siebie,

I gorąco pozdrawiamy.                             – przesyłają sobie buziaki,

Już zajęcia skończyć czas,                     – dzieci klaszczą w dłonie,

Więc podskoczmy raz i dwa!                   – podskakują dwa razy w górę

Środa 31 .03. 2021 r.

TEMAT: LICZYMY KURCZĄTKA

Cele główne

rozwijanie umiejętności liczenia,

− rozwijanie sprawności fizycznej.

Cele operacyjne:

Dziecko:

− liczy w zakresie pięciu,

− czynnie uczestniczy w zajęciach gimnastycznych.

Przebieg zajęć

1.Sianie do ziemi zboża i rzeżuchy oraz sianie ich na podłożu z mokrej waty. Umieszczanie

posianych roślin w kąciku przyrody. Obserwowanie wzrostu roślin.

Nasiona rzeżuchy, zboże, wata, doniczka z ziemią.

2.Zabawa Gdzie były pisanki?

Przygotowujemy: Pięć kartonowych dużych sylwet pisanek.

Rodzic  pokazuje dzieciom kartonowe sylwety pisanek. Dzieci je liczą (5). Potem odwracają się tyłem, a R. chowa sylwety w pokoju. Zadaniem dziecka jest odszukanie pisanek i określanie, gdzie się znajdowały.

3.Zestaw zabaw ruchowych( powtarzamy z poniedziałku )

4.Ćwiczenia w liczeniu – Na wiejskim podwórku.

 Tablica demonstracyjna.

 

− Nazwijcie zwierzęta: dorosłe i młode.

− Ile jest kurczątek? Ile jest kaczuszek?

− Których zwierząt jest więcej?

− Ile jest kotków? Ile jest prosiaczków?

− Których zwierząt jest więcej?

− Gdzie znajdują się kurczątka

5.Zabawa orientacyjno-porządkowa Kura i kurczęta.

Rodzic odgrywa rolę kury, dziecko to kurcze. Kura chodzi po sali, mówiąc: Ko, ko, ko…, a dziecko porusza się wokół niej w dowolnych kierunkach, powtarzając: Pi, pi, pi. Kiedy kura przestanie wydawać odgłosy i przykucnie, kurczątko biegnie  do niej i przytulają się do siebie. Również przez chwilę są w ciszy.

Ciąg dalszy ćwiczeń z tablicą demonstracyjną

Gdzie znajdują się kaczuszki?

− Gdzie znajdują się kotki?

− Gdzie znajdują się prosiaczki?

− Które z tych zwierząt znoszą jajka?

6.Zabawa Poznajemy budowę jajka.

Rodzic przygotowuje : Surowe jajko.

  • Rodzic rozbija jajko, a dziecko ogląda jego zawartość.
  • Dziecko nazywa poszczególne części jajka: skorupka, białko, żółtko.
  • R . zwraca uwagę na zarodek i wyjaśnia dzieciom, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki.

7.Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki.

Dziecko dobiera sobie parę, stają naprzeciwko siebie i naprzemiennie uderzają w dłonie raz w swoje, raz w dłonie partnera, mówiąc za R.:

Pi-san-ki, pi-san-ki,

Jajka kolorowe,

ład-nie o-zdo-bio-ne!

wzory pisankowe.

8.Karta pracy, cz. 2, nr 22.

Rysowanie po śladzie, bez odrywania kredki od kartki. Kolorowanie rysunku.

9.W ciągu dnia dziecko może słuchać piosenki: Święta, święta biją dzwony. Poniżej podaję link do piosenki

https: //www.youtube.com/watch?v=fLGHjBXHxG0

 

WTOREK 30.03.2021

TEMAT: AWANTURA O JAJKA

Cele główne:
− rozwijanie mowy,
− rozwijanie sprawności manualnej.
Cele operacyjne:
Dziecko:
− wypowiada się na temat inscenizacji,
− wykonuje kartkę świąteczną.

Środki dydaktyczne: utwór Teresy Fiutowskiej  „Awantura o jajka”, wiersz Kokoszka, piosenka
„Wielkanocny koszyczek”, odtwarzacz CD, sylwety bohaterów inscenizacji, kolorowe mazaki,
chorągiewki, trzy obrazki pisanek – pocięte, w kopertach (dla każdego dziecka), klej, kartki,
kolorowe krążki, małe piłeczki, kartki świąteczne, obręcze, dzwonki, obrazki związane tematycznie z Wielkanocą, karta pracy, cz. 2, nr 21, wyprawka, karta E, bębenek, budzik, tamburyn.
Przebieg dnia:
• Ćwiczenie percepcji wzrokowej Połówki pisanek.
Trzy obrazki pisanek – pocięte, w kopertach (dla każdego dziecka) kartki, klej, kolorowe
mazaki.
Rodzic przygotowuje dla każdego dziecka kopertę z trzema obrazkami pisanek w jednakowym kolorze, pociętymi na pół w różny sposób. Zadaniem dzieci jest odszukanie pasujących połówek
i przyklejenie ich na kartce, a następnie ozdobienie pisanek flamastrami w dowolny sposób.
1. Zestaw zabaw ruchowych – nr 25 (Bębenek, dzwoniący budzik, tamburyn).

  • Marsz w miejscu. R wystukuje rytm, a dzieci w tym rytmie maszerują w miejscu. Gdy uderzenia stają się coraz mocniejsze, dziecko maszeruje z wysokim unoszeniem kolan.
  • Zabawa Budzik. Dziecko w siadzie klęcznym, opuszcza głowę brodą dotyka klatki piersiowej. Gdy usłyszy dzwoniący budzik, podnosi powoli głowę, wymawiając drr, i wykonuje nią dowolne ruchy.
  • Zabawa Rowerek. Dziecko, w leżeniu tyłem, trzyma wyprostowane ramiona za głową. Przy cichych dźwiękach tamburynu naśladuje pedałowanie ramionami, a przy głośnych dźwiękach – pedałuje nogami. Gdy tamburyn milknie, wraca do pozycji wyjściowej.
  • Ćwiczenie oddechowe. Dziecko przetacza się z leżenia tyłem do leżenia przodem. Po wykonaniu trzech obrotów leży tyłem, ramiona trzyma wzdłuż tułowia. Następnie przenosi ramiona za głowę i wykonuje wdech, a gdy ramiona wracają do pozycji wyjściowej, dziecko wykonuje wydech.

2. Inscenizowanie utworu Teresy Fiutowskiej Awantura o jajka.

A GALINHA LISTADINHA - Video Infantil | Desenho para Crianças - YouTube   Grafika wektorowa Kury, obrazy wektorowe, Kury ilustracje i kliparty

• Przedstawienie postaci występujących w przedstawieniu.
Sylwety bohaterów inscenizacji.
R. pokazuje sylwety: Gosposi, kurek: Czupurki, Kukurki, Pstrokatki, Czubatki, podaje ich nazwy, a dzieci je powtarzają.
• Inscenizacja za pomocą sylwet postaci.
Gosposia: Kukurko, czy pamiętasz, że zbliżają się święta? Jajka będą potrzebne na pisanki.
Kukurka: Będą na nich malowanki?
Gosposia: Będą piękne, kolorowe!
Narrator: Kurka łapie się za głowę…
Kukurka: Pewnie dużo trzeba jaj?! Ajajaj! Ajajaj! Ajajaj!
Gosposia: Dużo, dużo. Całą kopę.
Kukurka: Ależ będę mieć robotę!
Gosposia: Oj! Kukurko! Toć w kurniku kurek innych mam bez liku: Pstrokatka, Czubatka, Czupurka…
Kukurka: To dopiero trzecia kurka…
Gosposia: Ty jesteś czwarta.
Kukurka: Lecz najwięcej warta! Moje jajka są wspaniałe, żółtka żółte, a skorupki białe.
Narrator: Przechwałki Kukurki usłyszały inne kurki.
Pstrokatka: Jak Kukurka się przechwala. Moje jajka… tralala, tralala… Żółtka moich jaj są żółte,
a jajka – o, taakie duże…
Kukurka: Twoje jajka, Pstrokatko, to zwykłe jaja kurze!
Czubatka: Po co ta gadka?
Narrator: Mówi do kurek Czubatka.
Czubatka: Żółtka żółte, jaja duże, ja wam zaraz tu powtórzę, co mówiła dziś Agatka:
– Ładne jajka ma Czubatka!
Pstrokatka: Moje chwali gospodyni…
Czubatka: Przez grzeczność to tylko czyni.
Narrator: Gosposię już boli głowa, lecz rozmówek to połowa, bo nadchodzi kurka czwarta…
Czupurka: Każda z was jest mało warta, bo przechwala swoje jajka.
Narrator: Doskoczyły do niej kurki.
Kurka: – Ale kura z tej Czupurki!
Pstrokatka:  – masz rację…
Czubatka: – masz rację…
Gosposia: Cicho, cicho, cicho, kury… Dosyć mam tej awantury.
Narrator: Gosposia powoli wychodzi…
Gosposia: Nikt was dzisiaj nie pogodzi. Lubicie kłótnie i kurze potyczki. Po jajka na święta pójdę do indyczki!!!
• Rozmowa na temat inscenizacji.
− Jakie święta się zbliżały?
− O czym rozmawiała Gosposia z kurką Kukurką?
− Kto usłyszał przechwałki Kukurki?
− Czym zakończyła się kłótnia kur?

3. Karta pracy, cz. 2, nr 21.
− Popatrzcie na zdjęcia pisanek. W której grupie jest
ich najwięcej?
− Policzcie pisanki w każdej grupie.

4. Słuchanie ciekawostek na temat pisanek. Pisanki są związane z zabawą dyngusową. Dziewczyna, która nie chciała zostać oblana przez młodzieńca, miała szansę wykupienia się. Kartą przetargową była kolorowa pisanka. Nie mogła to być przypadkowa pisanka! Wybierano jedynie te wyjątkowo ładne. Zgodnie z tradycją, po posiłku nie wolno wyrzucać do kosza resztek poświęconych potraw. Dotyczy to również skorupek jaj. Należy je spalić lub zakopać.

Jedna z zabaw wielkanocnych jest zderzanie się jajkami. Przeciwnicy w tym samym czasie zderzają się czubkiem pisanki. Przegrywa ten, któremu jako pierwszemu pęknie skorupka.

Na Zachodzie w świąteczny dzień dzieci biorą udział w licznych zabawach. Do najpopularniejszych należą szukanie jajek wielkanocnych, ukrytych przez wielkanocnego zająca, turlanie jajek i bieg z jajkiem niesionym na łyżce stołowej.

− Dlaczego jajko malowane we wzory nazywa się pisanką?
Zgodnie z tradycją te wzory pisze się na jajku rozgrzanym woskiem, używając maleńkiego lejka
ze skuwki od sznurowadła oraz szpilki do robienia kropek. Gdy jajko z napisanym wzorem zanurzymy w farbie, a potem usuniemy wosk w gorącej wodzie, pozostanie jasny wzór na barwnym tle.
− Jaki był pożytek z pisanek?
(Takie ciekawostki: Kiedyś pisanki zakopywano pod progami domów, aby zapewniły mieszkańcom szczęście i dostatek. Skorupki jaj wielkanocnych rzucano pod drzewa owocowe, aby zapobiec szkodnikom i sprowadzić urodzaj. Dziewczęta myły włosy w wodzie, w której gotowano jajka na pisanki, aby bujnie rosły).
• Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Niesiemy pisanki.
Kolorowe krążki, małe piłeczki.
Dzieci dostają krążki i piłeczki. Kładą piłeczki na krążkach i starają się poruszać z nimi po sali
tak, aby piłeczki-pisanki z nich nie spadły.
Zajęcia 2. Kartka wielkanocna ( Karty Pracy – Teczka Małego artysty – Wyprawka, karta E, kolorowe mazaki, kredki, nożyczki, klej) – wypychanie i zginanie papieru.
• Oglądanie kartek świątecznych.

Firmowe Biznesowe Kartki Świąteczne Wielkanocne KWA4 - Warszawa, Białołeka - Studio Maya      WLKN AS GM-567 Kartki Wielkanocne Armin Style Hurtownia      Wielkanoc - wyślij darmową e-kartkę - Superkartki.pl
Kartki świąteczne.
• Zwracanie uwagi na powtarzające się elementy.
• Omówienie tradycji wysyłania sobie kartek z życzeniami.
• Zapoznanie ze sposobem wykonania prac.
• Wypychanie elementu w kształcie jajka. (Wyprawka, karta E)
• Rysowanie wzorów w środku kartki kolorowymi mazakami, kredkami  lub naklejanie wyciętych elementów według pomysłów dzieci.
• Wykonanie prac przez dzieci jednocześnie słuchanie utworu: „Święta wielkanocne”

5. Zabawy na świeżym powietrzu
• Spacer
• Zabawa ruchowa z elementem skoku – Zajączki wielkanocne.
Chorągiewki.
R. wyznacza początek i koniec trasy za pomocą chorągiewek. Dzieci pokonują trasę, skacząc
obunóż.

Poniedziałek 29. 03. 2021 r.

TEMAT: KOLOROWE JAJKA

Cele główne:

− poznawanie symboli związanych z Wielkanocą,

− rozwijanie sprawności fizycznej.

Cele operacyjne:

Dziecko:

− rozpoznaje pisanki,

− czynnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.

Przebieg dnia

I. Oglądanie pisanek.

 

  1. Rodzic pokazuje pisanki i pyta dziecko:

− Co to jest?

− Dlaczego pokazuję teraz pisanki?

Potem R. pokazuje kolejne pisanki, a dzieci omawiają ich wygląd, określając ich kolory, wzory.

Zachęcamy Rodziców do wykonania z dziećmi dowolną technika pisanek w domu. Prosimy o zdjęcia

Zestaw zabaw ruchowych – nr 25.

Bębenek, dzwoniący budzik, tamburyn.

  • Marsz w miejscu.R wystukuje na rytm, a dzieci w tym rytmie maszerują w miejscu. Gdy uderzenia stają się coraz mocniejsze, dziecko maszeruje z wysokim unoszeniem kolan.
  • Zabawa Budzik. Dziecko w siadzie klęcznym, opuszcza głowę brodą dotyka klatki piersiowej. Gdy usłyszy dzwoniący budzik, podnosi powoli głowę, wymawiając drr, i wykonuje nią dowolne ruchy.
  • Zabawa Rowerek. Dziecko, w leżeniu tyłem, trzyma wyprostowane ramiona za głową. Przy cichych dźwiękach tamburynu naśladuje pedałowanie ramionami, a przy głośnych dźwiękach – pedałuje nogami. Gdy tamburyn milknie, wraca do pozycji wyjściowej.
  • Ćwiczenie oddechowe.

Dziecko przetacza się z leżenia tyłem do leżenia przodem. Po wykonaniu trzech obrotów leży tyłem, ramiona trzyma wzdłuż tułowia. Następnie przenosi ramiona za głowę i wykonuje wdech, a gdy ramiona wracają do pozycji wyjściowej, dziecko wykonuje wydech.

II. Zajęcia 1. Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej Wielkanoc.

  • Dostrzeganie pisankowego rytmu i kontynuowanie go.Przygotowujemy sylwety pisanek w            różnych kolorach. Rodzic  układa na tablicy ciąg rytmiczny z sylwet pisanek wyciętych z kolorowego papieru ksero. Np. pisanki – czerwona, zielona, niebieska, czerwona, zielona, niebieska, czerwona, zielona, niebieska (trzy sekwencje). R. dotyka kolejnych sylwet pisanek, dziecko  głośno określa ich kolory. Potem kontynuuje dostrzeżony rytm, określając kolory sylwet pisanek, które R. dalej układa.
  • Słuchanie wiersza.

– Kurko, proszę, znieś jajeczka,

śnieżnobiałe lub brązowe,

ja z nich zrobię na Wielkanoc

cud-pisanki kolorowe.

Do koszyczka je powkładam,

z chlebkiem, babką lukrowaną,

potem pójdę je poświęcić

z bratem, siostrą, tatą, mamą.

  • Rozmowa na temat wiersza.

− Z czego robi się pisanki?

− Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?

− Co robimy w lany poniedziałek?

  • Rozmowa na temat stołu wielkanocnego

Zabawa orientacyjno-porządkowa Baranki. Dziecko-baranek porusza się na czworakach po sali. Na hasło: Baranek  zatrzymuje się i naśladuje głos baranka, mówiąc: bee, bee, bee…

Karta pracy, cz. 2, nr 20. Dokończcie rysować pisankę, łącząc kropki. Pokolorujcie rysunek.

Zajęcia 2. Zestaw ćwiczeń ruchowych – nr 12.

Kartony formatu A 4, woreczki, nagranie wybranej piosenki, odtwarzacz CD.

Przygotowanie: dziecko otrzymuje karton formatu A 4. Obrysowuje jego kształt (karton leży na podłodze) palcami jednej i drugiej ręki.

  • Dowolne przeskoki przez karton.
  • Rzut woreczkiem na karton.
  • Skoki kangura.

Postawa, karton trzymany między kolanami – skoki z odbicia obunóż w przód z wydłużaniem skoku i zamachem ramion.

  • Karton rozłożony na podłodze, chód na palcach z omijaniem przeszkód.
  • Wystukiwanie rytmu na kartonie.
  • Siad skulny, podparty, karton położony przed stopami. R. wyklaskuje prosty rytm, dziecko wytupuje go stopami.
  • Dowolny taniec na kartonie przy nagraniach wybranej piosenki. Podczas przerwy w nagraniu piosenki dziecko  wykonuje figurki z kartonem.
  • Powolny chód z kartonem na głowie.
  • Złożenie kartonu

. III. Słuchanie ciekawostek na temat Wielkanocy.

Co wspólnego mają jajka z Wielkanocą?

Dawno temu ludzie uważali jajko za coś wyjątkowego. Wykluwa się z niego pisklę, pojawia się więc na świecie nowe życie. Dlatego też jajko stało się symbolem życia i odrodzenia. W religii chrześcijańskiej zostało przypisane Wielkanocy i jako znak nowego życia pojawia się w koszyczkach ze święconką i przypomina o zmartwychwstałym Chrystusie.

Co to jest śmigus-dyngus?

Śmigus-dyngus to zwyczaj oblewania się wodą w poniedziałek wielkanocny. Kiedyś ten dzień nazywano żartobliwie dniem świętego Lejki i nikomu nie mógł on ujść na sucho. Choć ten zwyczaj należy do tradycji, pamiętajmy jednak o zasadach dobrego wychowania: nie urządzajmy kąpieli osobom starszym i tym, które naprawdę nie mają na to ochoty.

Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej.

Rodzic przygotowuje Kartki świąteczne pocięte na części.  Składanie w całość kartek świątecznych.

pociętych na części.

PIĄTEK 26.03.2021

TEMAT: W KONARACH DRZEW

Cele główne
• utrwalanie wiadomości na temat ptaków,
• aktywizowanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek,
• rozwijanie spostrzegawczości i percepcji słuchowej,
• rozwijanie sprawności fizycznej.
Cele operacyjne
Dziecko:
• rozpoznaje wybrane ptaki i wymienia ich nazwy, podaje wiadomości na ich temat,
• rozwiązuje zagadki różnego typu: obrazkowe, dźwiękowe i tekstowe,
• uważnie obserwuje, słucha poleceń,
• czynnie uczestniczy w ćwiczeniach ruchowych.

Przebieg dnia

I. Ćwiczenia ortofoniczne – czyli ćwiczenia bezpośrednio związane z mówieniem

Wiosną ptaki wracają do Polski. Są to między innymi: Zamień się w ptaka, który wraca wiosną do Polski. Rozłóż ręce

Można  wydrukować lub poszukać w dostępnej literaturze  sylwetę 3 ptaków: bociana, jaskółki            i skowronka . Ustalamy  z dzieckiem ich odgłosy, np.: bocian – kle, kle; skowronek – fiju, fiju, jaskółka – ci-wit, ci-wit; Następnie zadajemy dziecku  pytania. Dziecko odpowiada, naśladując odgłosy wydawane przez ptaki. Przykłady: (witam panie bocianie, następnie, panie skowronku…)

 Witam, panie bocianie. (Dzieci odpowiadają: kle, kle, kle).

 Czy zbudował pan już gniazdo? (Kle, kle, kle).

 Czy zjadł już pan śniadanie? (Kle, kle, kle).

1. Ćwiczenia gramatyczne – Ptaki wiosną.

Gmina Kobiór Czas na budowę gniazd ŁĄKA. Definicja pojęcia - łąka Lipa, cielna, jednorazowy, stare drzewo. Lipa, stary, łąka, wielkie drzewo, jednorazowy. | CanStock

Ptaki przylatujące na wiosnę - plakat - Printoteka.pl | Montessori projects, Preschool writing, Nature lessons
Obrazki związane z ptakami, np.: przedstawiające różne gatunki ptaków, gniazdo, łąkę,
drzewo, jajko.
Dzieci losują po 2 obrazki przedstawiające np.: ptaka i gniazdo lub bociana i łąkę. Pokazują
wylosowane ilustracje i formułują krótkie zdanie, wykonując przy tym wymyślony przez
siebie, charakterystyczny gest lub ruch, np.:
− Ptak zbudował gniazdo – siadają na podłodze w siadzie skrzyżnym.
− Bocian stoi na łące – stają na jednej nodze, łączą dłonie i prostują ręce.
2. Rozwijanie percepcji słuchowej – Dzięcioł stuka w drzewo.
Pojemnik, bębenek, dla każdego dziecka dwa klocki.
Dzieci pobierają z pojemnika po dwa klocki. R. gra na bębenku kilka dźwięków (do pięciu lub więcej). Dzieci liczą uderzenia, wybierają z pojemnika odpowiednią liczbę klocków
i układają je przed sobą. R. sprawdza wykonanie zadania. Następnie dzieci mówią, ile razy
dzięcioł zastukał w drzewo, i dla utrwalenia tyle samo razy klaszczą w dłonie.

II. O jakim ptaku jest mowa? – rozwiązywanie zagadek.
1. Powitanie zabawą ortofoniczną Witam tych, którzy lubią…
Dzieci siedzą w kole. N. wypowiada słowa powitania: Witam tych, którzy lubią… bociany,
skowronki, kukułki itp. Dzieci, które czują się powitane, wstają i naśladują (wypowiadając
trzy razy) wydawane przez dane ptaki odgłosy: kle, kle, kle, fiju, fiju, fiju, kuku, kuku, kuku.
R. dba o to, aby wszyscy poczuli się powitani.
2. Rozwiązywanie zagadek.
• Zagadki obrazkowe.

Czajka zwyczajna – Wikipedia, wolna encyklopediaczajka Bocian białybocian Bogatka zwyczajna – Wikipedia, wolna encyklopediasikora
Duże obrazki przedstawiające: bociana, sikory, czajkę, kartony z naciętymi okienkami.
N. zawiesił wcześniej na tablicy duże obrazki przedstawiające wybrane ptaki: bociana, sikory i czajkę, zakrył je kartonami z naciętymi okienkami. N. odsłania część obrazka – otwiera
okienka – i pyta dzieci: Jaki ptak ukrył się na obrazku? Dzieci odgadują i podają nazwy ptaków. Po podaniu rozwiązania N. odsłania cały obrazek i sprawdza, czy podana odpowiedź
jest prawidłowa.
• Zagadki dźwiękowe. 

Słowik szary ‹ Obieżylas słowik TFP - Towarzystwo Fotografii Przyrodniczejwilga
Nagranie odgłosów wydawanych przez: słowika, skowronka i wilgę oraz
obrazki tych ptaków.
R. prezentuje odgłosy wydawane przez: słowika, skowronka i wilgę. Dzieci odgadują nazwę ptaka po wydawanym odgłosie i wybierają odpowiedni obrazek.
• Zagadki tekstowe.
Rodzic czyta tekst zagadki;
Przykłady zagadek (Klaudia Wilk):
Ten ptaszek,
co w górze robi kółka,
nazywa się… (jaskółka)

Kiedy słyszę,
że coś ćwierka,
to już wiem,
że chodzi o… (wróbelka)

Siedzi ptaszek na buku
i powtarza: kuku, kuku.
(kukułka)

Nie lubią go żaby,
ale lubią dzieci.
Gdy nastaje wiosna,
z Afryki tu leci.  (bocian)

  • Zabawa ruchowa do tekstu Bożeny Formy

Dzieci maszerują unosząc wysoko kolana:

Rodzic: Bociek, bociek spaceruje,

Dzieci mówią: Kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle,

Rodzic:  W trawie żabek wypatruje.

Dzieci: kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle; kle, kle, kle,

Rodzic: Żabki w stawie się schowały

Dzieci: rech, rech, rech, rech, rech, rech, rech, rech,

Rodzic: i wesoło zakumkały.

Dzieci: kum,  kum, kum, kum, kum; kum, kum, kum,

Dzieci skaczą naśladując żabki 

(Zabawę powtarzamy)

4. Praca z obrazkiem – nazwij ptaki i doprowadź je do ich domów  – wodzenie palcem po linii, od ptaka do jego domu (bocian ma gniazdo na kominie, jaskółka – pod dachem domu, skowronek – ma gniazdo w trawie, a szpak w budce na drzewie)

.Nowe przygody Olka i Ady” Karta pracy, cz. 3, s. 62., dzieci młodsze -zdjęcie 1)

5. Ćwiczenia plastyczne – Ptasie gniazdka.
Podkładka dla każdego dziecka, plastelina w różnych kolorach.
Dzieci lepią z plasteliny na tekturowych podkładkach ptasie gniazdka z jajeczkami: ugniatają plastelinę, spłaszczają ją i ponowne ugniatają. Następnie formują kulki różnej wielkości i w różnych kolorach. Na koniec wykonują gniazdka i umieszczają w nich wykonane
jajeczka. Mówią, ile jajeczek znajduje się w ich gniazdkach.

6. Nauka piosenki „Zielona wiosna”. https://youtu.be/VR50rxz_wGM
 (sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło)

I. Nad brzegiem rzeki żabki siedziały

i coś do ucha sobie szeptały.

Ref.: Kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum,

kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum. /bis

II. Przyleciał bociek, usiadł na płocie

i do drugiego boćka klekoce.

Ref.: Kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle,

kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle.

III. Wszystko usłyszał mały wróbelek

i przetłumaczył na ptasie trele.

Ref.: Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir,

ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir.

IV. Wiosna, wiosna, znów przyszła wiosna,

wiosna, wiosna jest już wśród nas.

Rodzic zadaje pytania dotyczące piosenki:

− Jakie zwierzęta występują w piosence?

− O czym opowiadają żabki, bociany i wróbelki?

− Gdzie siedziały żabki i jak szeptały sobie do ucha? –

− Jakie odgłosy wydają bociany?

III. Zabawy na świeżym powietrzu
• Zabawy z ringiem lub piłką.
Dzieci dobierają się parami i otrzymują po jednym ringu (piłce). Podają je sobie swobodnie. Próbują je chwytać i celnie rzucać nim w dłonie partnera. Liczą punkty za każde złapane ringo.

Czwartek 25.04.2021r

Temat: Ptasie domy

 Cele główne

  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania wiersza,
  • wzbogacanie wiadomości na temat wybranych gatunków ptaków,
  • zapoznanie z pierwszymi motylami spotykanymi wiosną,
  • rozwijanie sprawności manualnej.

Cele operacyjne

Dziecko:

  • z uwagą słucha wiersza i odpowiada na pytania,
  • wypowiada się na temat zwyczajów ptaków związanych z zakładaniem gniazd,
  • poznaje wygląd i nazwy pierwszych motyli spotykanych wiosną,
  • wykonuje motyla: wycina i przykleja elementy według instrukcji.
  1. Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowejCo to za ptak? Przygotowujemy: Album z ptakami, oraz kopertę z pociętym na 5 lub więcej elementów zdjęciem przedstawiającym wybranego ptaka. Rodzic zachęca dziecko do wybrania jednej koperty. Dziecko wyjmuje z koperty pocięte na 5 lub więcej elementów zdjęcia przedstawiające rożne ptaki i składa je w całość. Dzieli się informacjami na temat tych ptaków. R. odszukuje dane ptaki w albumie i przekazuje dziecku ciekawostki na ich temat.
  1. Ćwiczenie oddechoweTurlaj jajko. Przygotowujemy: Piłeczkę pingpongową dla dziecka i R. oraz słomki do napojów. Dziecko z Rodzicem siada przy stoliku, naprzeciwko siebie. Otrzymują piłeczkę pingpongową – jajko. Zadanie polega na podawanie sobie piłeczki, dmuchając na nią przez rurkę.
  1. Zabawa ruchowa Ptaki – z gniazd! Ptaki – do gniazd!
  2. Ptaki i ich domy – zabawa dydaktyczna.

Powitanie zabawą paluszkową z wykorzystaniem rymowanki Krzysztofa Sąsiadka Ćwir, ćwir. Rodzic prosi dziecko o naśladowanie jego ruchów. Recytuje wierszyk, zbliża palce obu dłoni, tworząc dziobki, i jednocześnie zbliża do siebie obie dłonie. Następnie zahacza kciuk lewej dłoni o kciuk prawej dłoni, rozprostowuje palce, unosi dłonie w górę i porusza palcami. Powtarza zabawę kilka razy.

Ćwir, ćwir, ćwir ćwir

ptaszki śpiewają.

Fyr-fyr, fyr-fyr

ptaszki fruwają.

Rodzic pyta dziecko, czy wie, gdzie mieszkają ptaki, jak budują swoje gniazda. R. opowiada dziecku o pewnym zdarzeniu, które obserwował dzisiaj rano. Idąc do przedszkola, zauważył wysoko na drzewie dwa ptaszki, które znosiły w dziobkach suche trawki, piórka, inne drobne elementy i wiły swoje gniazdko. R.  wyjaśnia znaczenie wyrażenia: wić gniazdko, następnie zadaje dzieciom pytania:

− Dlaczego ptaszki wiły gniazdko?

− Czym dla ptaków jest ich gniazdko?

  1. Zabawa Z czego budować gniazdo?

Duża obręcz, piórko, sucha trawka, kawałek tkaniny, patyczek, suchy liść. Rodzic na środku pokoju  układa dużą obręcz. Wkłada do niej przedmioty, z których ptaki mogą budować gniazda, np.: piórko, suchą trawkę, kawałek tkaniny, mały patyczek, suchy liść. Dziecko przygląda się elementom i je nazywa. R. zakrywa zgromadzone przedmioty chustą, wyjmuje jeden z nich, odsłania chustę i pyta, czego brakuje. Powtarza zabawę kilka razy.

  1. Zabawa ruchowa Ptaki śpiewają.

Rodzic wyznacza linię startu, na której ustawia się dziecko. Staje naprzeciwko nich, na drugim końcu sali. Naśladuje odgłos wydawany przez wybranego ptaka, np. kukułkę. Dziecko liczy głośno, ile razy zakuka R., po czym wykonuje tyle samo kroków w jego stronę.

7.Pierwszy motyl – zajęcia plastyczne.

Wysłuchanie wiersza Iwony Roży Salach Tyle… (Wiersze dla Krzysia i Weroniki).

Motyle… A ile? Tyle!

Tyle, że nikt ich nie zliczy,

nawet ten, co długo ćwiczy.

Jeden żółty jak kwiat na łące.

Drugi biały

jak chustka w twej rączce.

Trzeci – czerwony

jak w polu maki.

A czwarty –

nakrapiany taki.

Motyle… A ile? Tyle!

Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.

Album o motylach.

RODZIC pyta dziecko:

− O jakich owadach była mowa w wierszu?

− Ile było motyli i jak one wyglądały?

Rodzic przekazuje dziecku ciekawostki na temat najczęściej spotykanych wiosną motyli: cytrynka, rusałki admirała i pazia królowej.

 Rodzic na podstawie ilustracji omawia :Rozwój motyla

Praca plastyczna  postępujemy zgodnie z instrukcją na filmiku

Przygotowujemy:  gąbka do mycia naczyń, gumka recepturka, farby oraz kartka :)

https://www.youtube.com/watch?v=wuIXb58f

8.Improwizacja ruchowa Taniec motyli.

Odtwarzacz CD, nagranie spokojnej melodii do tańca, dla dziecka kolorowy krążek i chustka szyfonowa. Rodzic, z pomocą dziecka, rozkłada w pokoju kolorowe krążki – kwiaty. Zamienia dziecko w motyle i wręcza każdemu z nich chustkę szyfonową. Podczas muzyki motyle latają nad łąką – dziecko biega na palcach między krążkami i macha chustką. Podczas przerwy w muzyce kuca przy najbliżej leżącym krążku i mówi: Fru, fru, fii, fii – wesoło, wesoło mi. R. powtarza zabawę kilka razy.

9.Zabawy na świeżym powietrzu

Obserwowanie zachowania owadów w ogrodzie. Rodzic spaceruje z dziećmi po ogrodzie. Wspólnie wypatrują owadów, np.: muszek i motyli. Co pewien czas przystają i wsłuchują się w dobiegające dźwięki, np. bzyczenie much. Dziecko, z pomocą R., rozpoznaje dźwięki i próbuje je nazywać. Podczas spaceru R. może dodatkowo polecić dziecku układanie dla ptaków, blisko drzew i krzewów, cienkich gałązek i skrawków szmatek jako budulca na ich gniazda.

 

ŚRODA 24.03.2021.

TEMAT: Kukułki i ptasie gniazda.

Ilustracja

Cele główne
• wzbogacanie wiadomości na temat zwyczajów ptaków wiosną,
• rozwijanie umiejętności matematycznych,
• rozwijanie spostrzegawczości i percepcji słuchowej,
• rozwijanie sprawności fizycznej.
Cele operacyjne
Dziecko:
• wypowiada się na temat zwyczajów ptaków związanych ze znoszeniem i wysiadywaniem
jaj,
• wskazuje elementy od najmniejszego do największego i odwrotnie; przelicza, posługując
się liczebnikami głównymi w zakresie 5 i więcej,
• uważnie obserwuje, słucha poleceń
• czynnie uczestniczy w ćwiczeniach ruchowych.
Przebieg dnia:

• Oglądanie albumów z ptakami.
Albumy z ptakami.
Dzieci oglądają albumy z ptakami. Rozpoznają i nazywają znane im gatunki ptaków. Słuchają ciekawostek o wybranych ptakach, w tym m.in. o kukułce.
• Rozwijanie sprawności manualnej – Kukułcze jajeczka. Przygotowanie pomocy do zajęć.
Dla każdego dziecka nożyczki i narysowane na kartonie kontury jajek jednej wielkości.
Dzieci przygotowują pomoce do zajęć. Wycinają kontury jajek po śladach. Gotowe jajka
gromadzą w pojemniku.
• Zabawa ruchowa z elementem równowagi  – Przenieś jajko.
2 plastikowe pachołki, łyżki dla każdego uczestnika, 2 piłeczki pingpongowe.
R. wyznacza linię startu. Dzieci tworzą dwa zespoły i ustawiają się w rzędach przy linii startu.
Naprzeciwko każdego rzędu R. ustawia plastikowy pachołek. Pierwsze dziecko z każdego
rzędu otrzymuje łyżkę. Na łyżkach R. układa piłeczki pingpongowe – jajka. Dzieci idą z jajkiem na łyżce do pachołka, po czym wracają do swojego zespołu. Starają się, aby jajko nie
spadło z łyżki. Jeśli jajko spadnie, podnoszą piłeczkę, kładą na łyżce i kontynuują zabawę.
Po dotarciu do swojego rzędu przekazują łyżkę z jajkiem kolejnemu dziecku i zabawa trwa
dalej. Wygrywa zespół, któremu najszybciej uda się wykonać zadanie.
–  Ptasie gniazda – zajęcia matematyczne.
Torba, kolorowe sztuczne piórka, styropianowe jajka różnej wielkości.
N. opowiada dzieciom o tajemniczej zawartości swojej torby. Chętne dziecko, nie wyjmując przedmiotu z torby, próbuje określić, co trzyma w ręce. Następnie R. wyjmuje różnokolorowe piórka oraz styropianowe jajka różnej wielkości. Pyta dzieci, czy wiedzą, do jakich
zwierząt mogą należeć te przedmioty. Potem prosi je, aby uważnie obejrzały i dotknęły
piórka i jajka. Dzieci wyrażają swoje spostrzeżenia.
• Porównywanie wielkości jajek różnych ptaków.

Grupa III “Biedronki” – Strona Przedszkola nr 123

R. wzbogaca wiedzę dzieci. Pokazuje na tablicy demonstracyjnej jajka różnych ptaków. Zwraca uwagę na ich wygląd, mówi, jaki ptak znosi dane jajko. Dzieci z pomocą R. wskazują jajka – od najmniejszego do największego i odwrotnie. Następnie R. pokazuje na tablicy kukułkę.

Przekazuje ciekawostki na temat wyglądu i zwyczajów tych ptaków wiosną.
Kukułka nie buduje gniazda. Swoje jajka podrzuca do gniazd innych ptaków. Obserwuje
się także zwyczaj wyrzucania przez kukułkę jajek innych ptaków z ich gniazd

• Zabawa ruchowo-matematyczna – Kukułka podrzuca jajka.
Dla każdego dziecka mała obręcz i koperta z papierowymi jajkami wyciętymi w pierwszej
części dnia, odtwarzacz CD, nagranie melodii do biegu, papierowe jajeczka dla R.
Rodzic układa na podłodze dla wszystkich osób małe obręcze
– gniazda. Wręcza dzieciom, które są ptakami, koperty z różną liczbą papierowych jajek
wyciętych w pierwszej części dnia . Dzieci liczą jajka i układają je w swoich obręczach. Następnie R. włącza nagranie muzyki. Podczas trwania utworu ptaki wylatują z gniazd – dzieci biegają po sali i machają rękami jak ptaki skrzydłami. W tym czasie R., który jest kukułką,
podrzuca do każdej obręczy po jednym jajku (lub po 2 czy 3 jajka, w zależności od umiejętności dzieci). Podczas przerwy w muzyce ptaki wracają do gniazd – dzieci
siadają przed swoimi obręczami. Przeliczają, czy mają tyle samo jajek co przedtem, a jeśli
nie, to o ile jajek mają więcej. R. powtarza zabawę kilkakrotnie. Za każdym razem albo
dokłada jajka, albo zabiera.
– Ćwiczenia grafomotoryczne
− rysują po szarych liniach rysunków jajek,
− wskazują najmniejsze jajko i największe jajko.

– Zestaw ćwiczeń ruchowych
Trójkąt, obręcz dla każdego dziecka, sztuczne piórko, 3 lub 4 skakanki.
• Ćwiczenie na rozgrzewkę – Słuchamy kukułki.
Dzieci nasłuchują, ile razy R. zakuka. Następnie tyle samo razy wykonują ustalone przez
ćwiczenia, np.: przysiad z wyprostowanymi rękami, podskok obunóż.
• Zabawa orientacyjno-porządkowa – Ptaki wracają.
Dzieci biegają w jednym kierunku, w rytmie uderzeń w trójkąt. Podczas przerwy w grze
zatrzymują się, wyciągają ręce do góry i delikatnie nimi machają.
• Ćwiczenie z elementem skłonu – Ptaki budują gniazda.
Dzieci są ptakami. Otrzymują od po jednej małej obręczy (jednym gniazdku). Ustawiają
się w rozsypce i kładą obręcze przed sobą. Stają przed nimi w rozkroku i budują gniazda,
wykonują skłon: raz do jednej nogi, raz do drugiej – naśladując wkładanie patyczków do
obręczy. Następnie dzieci porządkują pomoce
• Ćwiczenie równoważne – Pisklęta rosną.
Dzieci maszerują po sali. Na zawołanie: Pisklęta rosną! – zatrzymują się i wykonują przysiad.
Powoli prostują się i wspinają się na palce. N. powtarza zabawę kilka razy.
• Ćwiczenie z elementem skoku – Do gniazda.
R. układa na podłodze z 3 lub 4 skakanek duże koło – gniazdo. Dzieci swobodnie biegają
po sali w jednym kierunku. Na zawołanie: Do gniazda! – stają przed skakanką i wykonują
skok obunóż – wskakują do koła.
• Ćwiczenie uspokajające – Relaks z piórkiem.
Dzieci leżą na plecach, kładą piórko na klatce piersiowej – wykonują wdech nosem, wydech ustami.

• Wspólne układanie opowiadania o kukułce. Rozwijanie myślenia twórczego.
Kartka dużego formatu, kredki.
Dzieci wraz z Rodzicem układają wspólne opowiadania o kukułce. Mówi pierwsze zdanie, np. W pewnym lesie zakukała kukułka. Dzieci kontynuują opowieść, wypowiadając po jednym zdaniu. R. próbuje rysować uproszczone ilustracje. Następnie powtarza
opowiadanie, zawieszając głos tak, aby dzieci dopowiadały informacje. W razie potrzeby
wskazuje narysowany wcześniej element. Na koniec dzieci nadają bajce tytuł. Wykonują
ilustracje do bajki – kolorują kontury wcześniej wykonane przez R.
W podobny sposób R. może zachęcić dzieci do tworzenia bajek o innych ptakach.

  • Słuchanie piosenki „liczenie kukułki”

– Spacer do parku – obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie. Wypowiedzi dzieci na tematy im bliskie. Porównywanie zaobserwowanych wcześniej zmian, nasłuchiwanie świergotu ptaków.

Namalujcie, co widzieliście w parku, a może w drodze do parku. Co wam się najbardziej podobało.

Miłej zabawy!

WTOREK 23.03.2021 R.

Temat: Z wizytą u bocianów. 

Cele główne

  • doskonalenie aparatu mowy,
  • rozwijanie szybkiej reakcji na ustalone sygnały,
  • wzbogacanie wiadomości na temat wyglądu i zwyczajów bociana,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego.

Cele operacyjne

Dziecko:

  • prawidłowo wykonuje ćwiczenia artykulacyjne,
  • w skupieniu poprawnie wykonuje zadania,
  • zna wygląd bociana,
  • opowiada historyjkę złożoną z czterech obrazków.

Przebieg dnia

 Ćwiczenia słuchowe – Co to za ptaki?

Przygotowujemy: Odtwarzacz CD, nagrania odgłosów wydawanych przez wybrane ptaki, np.: bociana, sikorę bogatkę, jaskółkę dymówkę, wilgę, wróbla oraz obrazki przedstawiające te zwierzęta. Rodzic zapoznaje dzieci z odgłosami, jakie wydają wiosną wybrane ptaki. Odtwarza nagrania. Jednocześnie pokazuje sylwetę danego ptaka i go nazywa. Następnie proponuje zabawę. Układa sylwety ptaków przed dzieckiem. Dziecko ponownie wsłuchuje się w odgłosy wydawane przez zwierzęta i odgadują, o jakiego ptaka chodzi. Rodzic przyczepia obrazki na tablicy.

Zabawa dydaktyczna- orientacyjna Ptaki.

Obrazki przedstawiające ptaki z poprzedniego ćwiczenia, nagranie wesołej melodii, odtwarzacz CD. Rodzic układa obrazki ptaków. Włącza nagranie i dziecko porusza się swobodnie po pokoju  w rytmie melodii. Kiedy  wypowie nazwę wybranego ptaka, np. bocian, dziecko staje w miejscu, gdzie znajduje się jego obrazek

 W bocianim gnieździe – historyjka obrazkowa.

 Powitanie. Rodzic wypowiada nazwy kolorów, np.: biały, czerwony, czarny. Dziecko,gdy ma na sobie ubranie lub jego element w danym kolorze, wstaje, staje na jednej nodze jak bocian, utrzymuje przez chwilę równowagę, po czym siada.

 Wprowadzenie. Rodzic przygotowuje: Sylweta wróbla umieszczoną na sztywnym druciku. Manipulując sylwetą wróbla umieszczoną na sztywnym druciku, informuje dziecko, że jest bardzo szczęśliwy, gdyż z Afryki powrócił właśnie jego przyjaciel. Pyta dziecko, czy domyśla się, o kim mówi. Jeśli nie, podaje dziecku, szczegóły wyglądu bociana, np.: Mój przyjaciel ma długie czerwone nogi i czerwony dziób, ma białe i czarne pióra. Dziecko odgaduje, że chodzi o bociana. Wróbel opowiada im o swojej wizycie w gnieździe bociana. Zaprasza je do jego obejrzenia.

https://youtu.be/PMUUm7Xx-Fw

Układanie obrazków we właściwej kolejności.

Rodzic pokazuje dziecku powiększone ilustracje historyjki obrazkowej. Miesza je. Dziecko wybiera obrazki i układa je we właściwej kolejności. Uzasadnia swoje zdanie. Próbuje opowiedzieć historyjkę ponownie.

Proponujemy wymyślanie innego zakończenia historyjkiCo by było, gdyby…? Rodzic mówi dziecku, że historyjka mogłaby się zakończyć inaczej. Pyta dziecko: Co by było, gdyby np. z jajek wykluły się inne ptaki?, podaje przykłady innego zakończenia historyjki.

Po ułożeniu historyjki rozmawiamy z dzieckiem:

  • Jak wygląda bocianie gniazdo?
  • Z czego jest zbudowane?
  • Gdzie bociany zakładają swoje gniazda?
  • Jakiego koloru pióra ma bocian?
  • Jak wygląda?
  • Jak wyglądają bocianie pisklęta?
  • Jak się zachowują?
  • III

Zabawy konstrukcyjne. Budowanie budek lęgowych dla ptaków. Klocki. Dziecko buduje z klocków budki lęgowe dla ptaków. Podaje nazwę ptaka, dla którego zbudowało budkę.

 Ćwiczenie oddechowe – Gdzie mieszkają żabki?

Szablon jeziora, małe szablony żabek, słomka do zimnych napojów. Przed dzieckiem znajdują się małe szablony żabek, wycięte z zielonego papieru. Na środku stolika Rodzic przykleja taśmą dwustronną szablon jeziora, wycięty z niebieskiego brystolu. Dziecko za pomocą słomki przenosi żabki do jeziora.

 Praca plastyczna „Bocian” do wykonania pracy będą potrzebne koła o wymiarach:

  • 5 małych kół o promieniu 3 cm (3 białe i 2 czarne)
  • 1 duże koło o promieniu 6 cm
  • reszta materiałów  widoczna na pierwszym zdjęciu

    Postępujemy zgodnie z instrukcją tak jak pokazane jest na zdjęciach.

    Dla chętnych dzieci proponuję puzzle- Bocian lub ćwiczenie rozwijające spostrzegawczość wzrokową.

Życzę udanej zabawy.

 

Twórcze spędzanie czasu wolnego w przedszkolu.

 

TYDZIEŃ Z MUZYKĄ – KAŻDY MOŻE BYĆ MUZYKIEM

NA ZAKOŃCZENIE TYGODNIA Z MUZYKĄ BYŁ WYSTĘP DLA MŁODSZYCH PRZEDSZKOLAKÓW

PONIEDZIAŁEK 22.03.2021.

WIOSENNE POWROTY

WITAMY PTAKI

CELE GŁÓWNE:

  • Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania
  • zapoznanie z pierwszymi ptakami przylatującymi na wiosnę do Polski
  • wzbogacenie wiadomości na temat wybranych ptaków, ich budowy i upierzenia
  • rozwijanie spostrzegawczości i wrażliwości dotykowej oraz sprawności manualnej
  • Cele operacyjne – Dziecko:
  • z uwagą słucha opowiadania i odpowiada na pytania,
  • rozpoznaje i nazywa pierwsze gatunki ptaków przylatujących do Polski na wiosnę,
  • określa cechy ptasie,
  • określa wybrane właściwości fizyczne piór, dobiera i nakleja kolor wełny zgodnie z upierzeniem wybranego ptaka.

Przeglądanie wraz z dziećmi książki, albumy przyrodnicze. Wskazują na zdjęciach ptaki. Z pomocą
Rodzica nazywają znane im gatunki ptaków, dzielą się posiadanymi na ich temat wiadomościami. Należy zwrócić uwagę dzieci na zdjęcia przedstawiające ptaki powracające wiosną do Polski.
Rodzic wyjaśnia, dlaczego niektóre ptaki lecą sznurem, w kluczu lub gromadą.
Dzięki lataniu w kluczu ptaki zyskują dodatkowy ciąg powietrza, na którym się unoszą, co
jest znaczącą ulgą dla ich skrzydeł podczas długiego lotu.

Ptaki przylatujące na wiosnę - plakat - Printoteka.pl | Montessori projects, Preschool writing, Nature lessons

Re: Lecące żurawie....... - zdjęcia na FotoForum | Gazeta.pl

• Ćwiczenia grafomotoryczne. Przygotowanie konturów ptaków.
Szablony: bociana, skowronka, jaskółki, czajki, czarny mazak, dla każdego dziecka sztywny
karton A4 i ołówek, wizytówki z imionami dzieci, klej.
Rodzic pokazuje dzieciom szablony przedstawiające: bociana, skowronka, jaskółkę i czajkę.
Zwraca uwagę na charakterystyczne cechy budowy tych ptaków (nogi, dziób, skrzydła).
Następnie dzieci wybierają szablon i na sztywnych kartonach odrysowują go ołówkiem.
Pogrubiają kontur ptaka czarnym mazakiem. Na koniec przyklejają na rogu kartki wizytówkę ze swoim imieniem.
Zestaw zabaw ruchowych:
• Zabawa bieżna Ptaki i pisklęta.
Bębenek.
Dzieci są ptakami, biegają w rytm uderzeń w bębenek. Podczas pauzy w grze R. uderza
powoli w instrument. Dzieci liczą uderzenia i tworzą koła – gniazda – z określoną liczbą
piskląt. Zabawa się powtarza. Za każdym razem R. uderza w bębenek różną liczbę razy.
• Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Przenieś jajko.
2 plastikowe pachołki, łyżki dla każdego uczestnika, 2 piłeczki pingpongowe.
R. wyznacza linię startu. Dzieci tworzą dwa zespoły i ustawiają się w rzędach przy linii startu.
Naprzeciwko każdego rzędu R. ustawia plastikowy pachołek. Pierwsze dziecko z każdego
rzędu otrzymuje łyżkę. Na łyżkach R. układa piłeczki pingpongowe – jajka. Dzieci idą z jajkiem na łyżce do pachołka, po czym wracają do swojego zespołu. Starają się, aby jajko nie
spadło z łyżki. Jeśli jajko spadnie, podnoszą piłeczkę, kładą na łyżce i kontynuują zabawę.
Po dotarciu do swojego rzędu przekazują łyżkę z jajkiem kolejnemu dziecku i zabawa trwa
dalej. Wygrywa zespół, któremu najszybciej uda się wykonać zadanie.
• Zabawa ruchowa – Bociany na łące.
Tamburyn.
Przy dźwiękach tamburynu dzieci naśladują chód bociana po wysokiej trawie (podnoszą
nogi wysoko do góry). Na przerwę w grze zatrzymują się, stają na jednej nodze, wyciągają
ręce przed siebie i klaszczą w nie. Naśladują odgłosy wydawane przez bociana, mówią: kle,
kle, kle.
• Zabawa orientacyjno-porządkowa – Ptaki na gałęzi.
skakanki, tamburyn.
R. wyznacza miejsce do zabawy, rozkłada w większych odstępach od siebie 5 skakanek. Następnie gra na tamburynie. Ptaki fruwają – dzieci biegają po sali, poruszając rękami
tak, jak ptaki skrzydłami. Podczas przerwy w grze i zawołania R..: Ptaki na gałęzi!, dzieci ustawiają się przy dowolnej skakance, jedno obok drugiego, i kucają. R. głośno liczy (wskazuje
każde dziecko palcem), ile ptaków usiadło na danej gałęzi. Po chwili odpoczynku zabawa
toczy się dalej.
• Zabawa ruchowa –  Ptaki – do gniazd!
Mała obręcz dla każdego dziecka, odtwarzacz CD, nagranie melodii w różnym tempie.
R. rozkłada na dywanie małe obręcze dla każdego dziecka. Dzieci zajmują miejsca w obręczach. Na dźwięk muzyki ptaki fruwają – dzieci biegają, spacerują, podskakują. W czasie
przerwy w muzyce starają się jak najszybciej dobiec do swojego gniazda i usiąść w nim.
W toku zabawy R. zabiera po jednej obręczy. Dzieci, które nie zdążą zająć miejsca w obręczy, siadają z boku i dopingują kolegów. Zwycięzca zostaje nagrodzony brawami.

Zajęcia 

O czym mówią ptaki? – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Ptasia narada.
• Powitanie zabawą Świergoty ptaków.
Bębenek, odtwarzacz CD, nagranie odgłosów ptaków.
R. zaprasza dzieci na wiosenny spacer. Dzieci poruszają się po sali w rytmie wygrywanym
na bębenku. Maszerują, podskakują, biegają. Podczas przerwy w grze zatrzymują się i siadają w siadzie skrzyżnym. R. włącza nagranie. Dzieci zamykają oczy i wsłuchują się w odgłosy ptaków. R. powtarza zabawę.
Następnie R. pyta dzieci, czy – słuchając odgłosów ptaków – zrozumiały, o czym ptaki ze
sobą rozmawiają. Chętne dzieci wypowiadają się.

R. zaprasza je do wysłuchania opowiadania.
• Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Ptasia narada.

W dalekiej Afryce spotkała się na naradzie trójka przyjaciół. Pierwszy odezwał się skowronek.
– Kochani! Pewnie już niedługo zacznie się w Polsce wiosna. A kto ma ją witać swoim śpiewem, jeśli nie ja? Mówię wam, czas wracać. Nie ma na co czekać. Szkoda każdego dnia!
– A ty jak zwykle – odezwał się bocian. – Tylko praca ci w głowie… Może masz rację, przyjacielu, ale gdy sobie pomyślę, ile tam będę miał roboty… Najpierw gniazdo muszę wyremontować, potem wysiadywać jajka, a jeszcze później wykarmić pisklęta, nauczyć je latać… Poczekajmy parę dni. Odpocznijmy. Nabierzmy sił… Rozejrzyj się i zobacz, jak tu przyjemnie. Co
prawda trochę gorąco, ale pośpiech naprawdę nie jest wskazany.
– Masz rację, bocianie! – przytaknęła jaskółka. – Ciężka praca nas czeka. Nie jest łatwo wychować dzieci. Co innego taka kukułka – podrzuca innym jajka. Po prostu wstyd, jak można
tak postępować… Leń z niej, tyle powiem! Ja na przykład zamierzam wychować swoje dzieci
najlepiej jak potrafię, żeby stanowiły wzór do naśladowania!
Nagle przyfrunęła pani czajka, niosąc coś w dziobie.
– Witajcie, przyjaciele. Ale się zmęczyłam. Zobaczcie, co znalazłam w swoim ogródku! List
od wróbelka z Polski! Bocianie, może ty przeczytaj go na głos, bo ja już nie mam siły. Tak się
śpieszyłam do was!
Bocian wyprostował się na swoich długich czerwonych nogach i z wielką uwagą przeczytał
list od początku do końca.
– Ojej! – zawołał zdenerwowany. – Czekają na nas! Nie ma czasu do stracenia! Musimy lecieć! Natychmiast! Gdzie moje walizki?
– Co tam walizki! Trzeba czym prędzej witać wiosnę! – zawołał skowronek. – Co to będzie?
Co to będzie?
– Wiosna tuż-tuż, a my jeszcze w Afryce! – lamentowała przerażona jaskółka.
Ptaki bez zastanowienia spakowały cały dobytek i wyruszyły w daleką drogę do Polski. Nawet nie miały czasu się zastanowić, co je tam czeka.
• Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania


Mapa świata
R. zadaje pytania:
− Od kogo ptaki dostały list?
− Czego się z niego dowiedziały?
− Jakie ptaki przylatują wiosną do Polski?

R. pokazuje dzieciom mapę świata. Wskazuje, gdzie leży Afryka, a gdzie jest Polska i jaką
drogę musiały pokonać ptaki.
• Zabawa w formie opowieści ruchowej – Powroty i powitania.
Emblematy przedstawiające: skowronki, bociany, jaskółki, czajki i wróble.
R. prosi dzieci o podzielenie się na grupy: ptaki przylatujące do Polski na wiosnę: skowronki, bociany, jaskółki i czajki oraz wróble – ptaki pozostające przez zimę w Polsce. Wręcza
dzieciom emblematy przedstawiające poszczególne ptaki i wyznacza miejsce w sali, gdzie
dzieci siadają. R. gra na tamburynie i kolejno wywołuje nazwy ptaków z opowiadania.
Dzieci biegają po sali, naśladując lot ptaków. Po pewnym czasie dzieci z emblematem wróbla witają powracające do Polski ptaki, machając do nich rękami, po czym włączają się do
zabawy i wszystkie ptaki fruwają. Po pewnym czasie dzieci wymieniają się emblematami
i zabawę powtarzamy.
• Ćwiczenia ortofoniczne.
R. prosi dzieci, aby pozostały w tych samych grupach co w poprzedniej zabawie. Dzieci
tworzą małe koła i siadają na dywanie w grupach. N. pokazuje sylwetę wybranego ptaka
i ustala z dziećmi jego odgłos, np.: bocian – kle, kle; skowronek – fiju, fiju, jaskółka – ci-wit,
ci-wit; czajka – ki-wit, ki-wit; wróbel – ćwir, ćwir. Następnie zadaje grupom pytania. Dzieci
odpowiadają, naśladując odgłosy wydawane przez ptaki. Przykłady:
− Witam, panie bocianie. (Dzieci odpowiadają: kle, kle, kle).
− Czy zbudował pan już gniazdo? (Kle, kle, kle).
− Czy zjadł już pan śniadanie? (Kle, kle, kle).
R. może podawać humorystyczne zdania i pytania dla wywołania pogodnego nastroju
dzieci.
• Zabawa ruchowa Ptaki – do gniazd.
Dla każdej pary dzieci obręcz.
Dzieci dobierają się parami (chłopiec z dziewczynką). Każdej parze R. wręcza jedną obręcz – gniazdko. Dzieci szukają na dywanie miejsca na swoje gniazdka i kładą tam obręcze.
Następnie biegają swobodnie między obręczami, naśladując lot ptaka. Na zawołanie: Do
gniazd! dzieci wracają do swoich obręczy.
Zajęcia 2. Kolorowe piórka – zajęcia badawczo-plastyczne.
• Wprowadzenie.
Sztuczne piórko.
Dzieci siedzą a Rodzic opowiada im o swoim porannym spacerze i o tym, że znalazł coś
na drodze. Prosi dzieci o zamknięcie oczu. Przechodzi między nimi i muska ich policzki (lub
dłoń) piórkiem. Dzieci odgadują, że chodzi o piórko. R. pyta je o to, jaki ptak mógł zgubić
to piórko. Chętne dzieci wypowiadają się.
• Część badawcza – Jakie jest piórko?
Miska z wodą, folia, sztuczne piórka, spryskiwacz z wodą.
Dzieci dotykają piórek przyniesionych przez R. Pocierają nimi dłoń, policzki, szyję.
R. zwraca uwagę dzieci na budowę piórka. Dzieci opisują wygląd piórka, dzielą się swoimi
wrażeniami dotykowymi. Opisują piórko za pomocą określeń przymiotnikowych, np.: Piórko jest: lekkie, ciepłe, delikatne, miłe.
Następnie R. zaprasza dzieci do stolika, na którym stoi miska wypełniona wodą. Kładzie
piórko na wodzie. Dzieci obserwują doświadczenie i formułują wnioski.
Wniosek: Piórko unosi się na powierzchni wody.
Dzięki piórom ptaki unoszą się na wodzie.
R. kontynuuje zabawę. Układa piórko na folii i spryskuje je wodą. Dzieci obserwują, jak
krople wody spływają z piórka. Dotykają piórka.
Wniosek: Piórko jest suche.
Wystarczy, że ptaki po deszczu otrząsną krople wody z piór i są gotowe do lotu.
• Podsumowanie badań.
R. pyta dzieci: Po co ptakom są potrzebne pióra? Dzieci próbują znaleźć odpowiedź na to
pytanie. R. uzupełnia ich wypowiedzi.
Pióra są potrzebne ptakom do lotu, pomagają utrzymać się ptakom na wodzie. Ponadto
pióra zabezpieczają ptaki przed drapieżnikami, utrzymują stałą temperaturę ciała.

• Zabawa ruchowa połączona z ćwiczeniami oddechowymi – Jestem lekki jak piórko.
Sztuczne piórko dla każdego dziecka, odtwarzacz CD, nagranie spokojnej melodii.
R. rozdaje dzieciom po jednym piórku. Podczas muzyki dzieci spacerują po sali i podrzucają piórko do góry. Za pomocą wydychanego powietrza próbują utrzymać piórko jak najdłużej w powietrzu. Podczas przerwy w muzyce zatrzymują się i patrzą, jak piórko opada
na podłogę, po czym kładą się na dywanie i obserwują piórko.
Podczas zabawy R. może odtwarzać nagranie z odgłosami ptaków.
• Część plastyczna.
Dla każdego dziecka karton z odrysowaną sylwetą ptaka w pierwszej części dnia i przyczepioną wizytówką, klej, kolorowa włóczka (lub kolorowa krepina, bibułka).
Dzieci:
− odnajdują karton ze swoją wizytówką, zajmują miejsca przy stolikach,
− odszukują w książce ptaka, którego kontur odrysowały i przyglądają się kolorom jego upierzenia,
− smarują sylwetę ptaka klejem, a następnie wybierają i nakładają na nią kawałki wełny w kolorze odpowiadającym upierzeniu wybranego ptaka.
Podczas pracy R. rozmawia z dziećmi o tym, co właśnie wykonują.
• Zorganizowanie wystawy.
Prace plastyczne wykonane przez dzieci.
R. układa prace na stoliku. Podziwia wszystkie prace. Wybiera chętne osoby do pogrupowania ptaków według gatunku. Dzieci tworzą ptasie rodzinki, przeliczają w nich ptaki
w dostępnym dla siebie zakresie. Na koniec R. robi zdjęcie pracy i przesyła na naszego maila reginamoskal64@gmail.com lub rostecka@onet.pl albo na grupę messengera

Zabawy na świeżym powietrzu
• Spacer. Obserwowanie ptaków.
Dzieci spacerują . Uważnie obserwują przyrodę. Zatrzymują się,
wsłuchują w ptasie głosy. Spoglądają w górę, wypatrują budek lęgowych i ptasich gniazd.
Obserwują ptaki – lecące i siedzące na gałęziach drzew. Rozpoznają i nazywają znane im
gatunki ptaków. Swobodnie wypowiadają się na temat swoich spostrzeżeń.
• Zabawy swobodne z wykorzystaniem urządzeń ogrodowych.
Dzieci korzystają z zabawek ogrodowych, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. R. zachęca dzieci do stosowania podczas zabaw zwrotów grzecznościowych.

• Ćwiczenie spostrzegawczości – Którego ptaka brakuje?
Zdjęcia kilku wybranych ptaków, np.: bociana, skowronka, jaskółki, czajki.
R. układa przed dziećmi zdjęcia kilku ptaków (4, 5). Prosi, aby dzieci podały ich nazwy,
a następnie zamknęły oczy. Zabiera jedno zdjęcie. Dzieci odgadują, który ptak odfrunął.
Jeśli dzieci nie mają problemu z wykonywaniem zadania, R. może zwiększyć liczbę zdjęć.

Zdjęcia pracy dziecka i można przesłać na naszego maila reginamoskal64@gmail.com lub rostecka@onet.pl albo na grupę messengera